lauantai 25. elokuuta 2012

Lahjaksi koukun kokoamaa

Tätä lukiessasi olen juuri matkalla häihin, parhaan ystäväni sellaisiin. Useimmiten minua harmittaa häiden lahjatoivelistat ja niiden yllätyksettömyys. Mutta nyt kun morsian toivoi lahjaksi virkkaamaani mattoa, olin oikein iloinen. En siksi, että saisin röyhistellä tekeleilläni, vaan siksi, että tällaista ei taatusti sitten ole kenenkään toisen vieraan paketissa. Parhaimmissa häissä, missä olen ollut, on ollut sekä kaksi vatkainta että kaksi monitoimikonetta. :)

Noh, itse asiaan.


Maton idea otettu Kauhavan kangasaitan Asteri-matosta. Koukku 7 (trikookude oli ohuempaa kuin mistä yleensä teen). Kudetta kului noin 3,2 kg ja halkaisijaa matolle tuli 105 cm. Hetken käytön jälkeen halkaisija varmaankin 110 cm.


Mutta enhän toki voinut siihen jättää. Mattoja olisi itseasiassa paketissa kaksi, jos vaan olisin löytänyt sopivan väristä kudetta. Mutta kun sitä ei löytynyt, tein sitten viisi pikkuliinaa, alla kuva ensimmäisenä mieleen tulevista käyttötarkoituksista.


Sanomattakin lienee selvää, että tutulla maton ohjeella nämäkin suunniteltu: Juhannusruususta otin perusidean taas reunoja oman pään mukaan mukaellen.

Liinojen kohdalla todella ylitin itseni. Ensinnäkin ostin ihan vahingossa novitan virkkauslankaa. Kotona katsoin vasta, että "Mitä! Eikö tää olekaan kotiväkee?". Koukkusuositus tuossa oli 1,25-1,5 ja kokeilinhan minä sitä 1,25:ttäkin. Heti trikoomattoa virkattuaan se koukku tuntui kuitenkin ihan olemattomalta ja heitin sen syrjään. Sillä seurauksella että minulla on nyt sitten yksi tosi löysä liina ja neljä tiukempaa.

Mutta aika loppui kesken ja lahjahevosen suuhun ei katsota! Joten saa luvan kelvata. Pesköön niillä sitten vaikka ikkunoita, jos ei kelpuuta muuhun käyttöön. :D

Ja pitäähän lahjaan kortti liittää. Tällainen siitä sitten tuli:


Erityisen tyytyväinen olen uusiin kirjainleimasimiini, jonka avulla sain kohokuvioitua nimet.



5 kommenttia:

  1. Ihana matto ja ihanat kattausliinat! Kyllä tuollaiset yhden leipäkoneen pesee mennen tullen! :)

    VastaaPoista
  2. Upeita ja yksilöllisiä lahjoja ja kaunis kortti !

    VastaaPoista
  3. Onneksi hääpari ei saanut yhtään leipäkonetta, olisivat kammonneet sellaista. Mutta toivomansa keittiöjakkaran saivat, ja varmasti oli mieleinen kun oli itse tehty ja/tai kierrätetty ja entisöity.

    VastaaPoista
  4. Hei taas! Mun blogissa olisi sulle tunnustus. :)

    VastaaPoista
  5. Ihana tuo matto - vau! ja tosi kiva lahjana.
    Myös tuo edellisen postauksen hyllyköstä tykkään! Sopivan rouheaa :)

    VastaaPoista