maanantai 21. maaliskuuta 2011

Virkkauskärpäsen purema

Töissä tuli puhetta virkkaamisesta ja marttojen tilkkurekasta. Kun sitten joku esitti toiveen, että voisiko joku opettaa isoäidin neliön tekemistä, löytyi heti halukas opettaja ja monta oppilasta.  Itsekin olin oppilaana kahvitauoilla, sillä kovasti sen perustaidonkin halusin oppia. 


Pitihän tuota heti treenata lisää kotonakin, ja jokusen kokeilun olen jo saanut aikaiseksi. Saapa nähdä, mitä noista lapuista tulee.

Ohjeena käytettiin marttojen ohjetta, mutta langaksi 7veljestä oli mun mielestä liian paksua, joten tein omani nallelangasta. Ja ei, noita värejä et kaupasta saa. Sain ne äitini varastoista kun lupasin viedä toista lankaa tilalle.

Virkkaus oli kaikenkaikkiaan jäänyt lähes kokonaan unholaan sitten kouluvuosien. Nyt kun opin perussilmukat uudelleen ja sain jotain oikeasti aikaiseksi, iski oikein into aiheeseen. Löysin vielä samalla aikaisemmin talteen ottamani ohjeen virkatuista koreista ja taas lähti koukku viuhumaan:


Tällaisia syntyi. Korien pohja on 15 cm:n molemmin puolin ja kaikissa oma jujunsa. Ensimmäisessä on kahvat koristeena, toisessa kokeilin alkuperäisen ohjeen hengessä raitoja ja kolmannessa kokeilin, että tulisiko korista tukevampi, jos reunan taittaa. Ja tulihan siitä.

Vielä on kokeilematta, että mitä syntyisi, jos vastaavan korin tekisi Huopanen-langasta ja virkkaamisen jälkeen sen vielä huiovuttaisi.

Oranssiin koriin meni koko kerä Novitan Flipflop-lankaa. Se on riittävän vahvaa, että korin reunat pysyy pystyssä.

Alkuperäisen ohjeen löysin vieläkin Tiimarin sivuilta, vaikka nuo minun tekemät on isompia, kuin ohjeessa olevat. Tuon isompia ei ainakaan minun käsialallani voi tehdä, koska reunat ei tule tarpeeks jämäköiksi. Mutta siitä huopasesta voisi jotain tullakin...

1 kommentti:

  1. Ihania ja monenlaisia käsitöitä Sinulla täällä blogissasi !

    Kiitos kauniista ja rohkaisevista sanoistasi minun sivuillani :D
    t: blogiystäväsi

    VastaaPoista